به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز سکته مغزی، دومین علت مهم مرگ در سراسر جهان است و این پتانسیل را دارد که در آینده به اصلی‌ترین عامل هم تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۰۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷ 29 October 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس همزمان با روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی، آگاهی از نشانه‌ها و عوامل خطر سکته مغزی و انتخاب سبک زندگی سالم را از بهترین اقداماتی دانست که می‌توان برای جلوگیری از سکته مغزی انجام داد.
دکتر عبدالرسول همتی گفت:روزانه ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و در مراکز زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته مغزی با بیش از ۴۰ درصد موارد، رتبه نخست علت‌های مرگ را به خود اختصاص داده است.
وی افزود:سکته مغزی (استروک) از علت‌های اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است؛ از این رو، ۲۹ اکتبر برابر با هفتم آبان، روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی نامگذاری شده تا بهانه‌ای برای توجه به این بیماری باشد.
اوعلت استروک یا سکتۀ مغزی، لختۀ خون یا خون‌ریزی در مغز است عنوان کرد و افزود: بیمار در صورتی که به موقع مداخلات درمانی را دریافت نکند، دچار اختلال در حرکت، ادراک، ‏بینایی و حتی مرگ می‌شود. ‏

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز سکته مغزی، دومین علت مهم مرگ در سراسر جهان است و این پتانسیل را دارد که در آینده به اصلی‌ترین عامل هم تبدیل شود.
دکتر همتی با بیان عوامل خطر متعددی که می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهند گفت:از جمله این عوامل می‌توان به افزایش وزن یا چاقی، بی‌تحرکی، مصرف بیش از حد الکل، استعمال فعال یا غیرفعال دخانیات، مصرف مواد مخدر، پُرفشاری خون، کلسترول بالا و دیابت کنترل نشده، آپنه خواب انسدادی، بیماری‌های قلبی عروقی، سابقه سکته مغزی در خانواده و مصرف دارو‌های هورمونی اشاره کرد.
وی ادامه داد:علائم و نشانه‌های سکته مغزی شامل اشکال در تکلم و فهم مطالبی که شنیده می‌شود، فلج یا بی‌حسی صورت، دست‌ها و پاها، مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم، سَردرد و مشکل در راه رفتن می‌باشد که بیمار حتی اگر احساس کند علائم کاملا از بین رفته است، باید بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کند.
به گفته دکتر همتی بسیاری از راهکار‌های پیشنهادی برای پیشگیری از سکته مغزی همان راهکار‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

نشانه‌های سکته مغزی:

سکته مغزی علایم مختلفی می‌تواند داشته باشد که در صورت بروز این علایم باید بی‌درنگ با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم و بیمار را آرام کنیم.

۱. بروز ناگهانی ضعف و بی حسی در یک سمت صورت و دست و پا

۲. بروز ناگهانی اختلال در صحبت کردن، درک صحبت دیگران و حالت گیجی و منگی

۳. مشکل ناگهانی در بینایی یک یا هر دو چشم

۴. اختلال ناگهانی در راه رفتن و حفظ تعادل به همراه سرگیجه و دو بینی

۵. سردرد بسیار شدید که می‌تواند شدیدترین سردرد فرد باشد و سبب بی‌هوشی و اختلال در تعادل شود.

در این موارد توصیه می‌شود:

· بیمار را مجبور به صحبت کردن و بلند شدن نکنیم.

· اگر بیمار هوشیار نیست، او را به پهلو بخوابانیم.

· از دادن آب، غذا و هر دارویی به بیمار پرهیز کنیم.

· در صورت امکان، بیمار در حالت نیمه نشسته قرار گیرد و اگر در حالت درازکش است، بهتر است سَر بیمار را ۳۰ درجه بالاتر از تنه قرار دهیم.

· از هرگونه اقدام برای کم کردن فشارخون پرهیز کرده و دارو‌ها و مدارک پزشکی بیمار را تا آمدن اورژانس، آماده کنیم.

نشانه‌های سکته مغزی که به اختصار با «FAST» کُدگذاری شده به معنای «F» غیر قرینگی صورت، «A» ضعف دست و پا، «S» اختلال در صحبت کردن یا فهم کلام دیگران و «T» اطلاع رسانی سریع به اورژانس است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار